Personalia
Naam Diederick Molenaar MBA, roepnaam Rick
Huidig adres Oude Brandenburgerweg 125
3721 DW Bilthoven
Telefoon 06 15 616 565
Email adres rick@kennisenervaring.nl
Profiel in het kort
Typering Interim Manager en Beleidsadviseur die zijn afdeling strak onder controle heeft, zijn team weet te enthousiasmeren en de grote lijnen steeds in beeld houdt.
Opleiding HTS Automobieltechniek/werktuigbouw (Apeldoorn en Haarlem, 1978) en
MBA - Master in Business Administration (London, 1994).
Projectleider- LOI Schrijven cursusboek “De Sleutel tot Projectmanagement”
ervaring in het voor IPMA-D opleiding 5 maanden
kort
Altran Diverse e-Business advies trajecten; opzetten projectenbureau; professionalisering aanbestedingen; opstellen beleids documenten aansturen team consultants 9 maanden
WSW Projectmanagement vervanging alle systemen door SaaS standaardapplicaties met daaroverheen een workflow systeem, nieuw risico beoordelings systeem 30 maanden
NUON Invoeren nieuw inkoop portal met centrale CMDB, nieuwe methode voor creditcheck, opstellen nieuw inkoopbeleid 12 maanden
RBL Interim IT manager, opzetten Shared service center; nieuwe administratie en workflow, portal voor verzuimmelding en dossieruitwisseling, opstellen meerjarig beleidsplan 23 maanden
Zuidzorg ontwikkelen en invoeren urenadministratie via portal; vervangen werkproces 6 maanden
Adviesraad Portal en intranet gevaarlijke stoffen 3 maanden
CWI Bouw en exploitatie website Werk.nl: samenbrengen werkzoekenden en werkgevers via matchengine 22 maanden
SVM Opstellen bedrijfsprocessen shared service center
21 maanden
Syntegra Managen Business Unit; Oprichten en managen projectbureau 36 maanden
Slavenburg Ontwikkelen renteberekeningsmodule 15 maanden
Wilma Ontwikkelen calculatie module 26 maanden
Energiebedr. Ontwikkelen kantoorvoorraad administratie 21 maanden
Kennis van het vak
Rick combineert gedegen (project-)management met een enorme ervaring in het ontwikkelen van IT systemen. Hij weet Prince2 en IPMA standaarden toe te passen op het juiste niveau zodat deze ondersteunend werken en niet remmend.
Rick is enorm klantgericht en empatisch en kan dankzij die talenten een grote verandering goed laten “landen” in een organisatie ondanks bedrijfspolitieke en menselijke weerstand.
Kennis, vaardigheden
Opleidingen 1992-1994 Master in Business Administration (MBA), Kingston University London
1975-1978 HTS Werktuigbouw bij de Hoge Technische School Haarlem.
Cursussen en 1968-1975 Atheneum B op het Coornhert Lyceum in Heemstede
Seminars 2010 PRINCE 2: Practitioner (certificaatnr. P2R/NLPB115246)
2009 BiSL Service Management (certificaatnr. 2113706_20100705)
2003-2004 Bpi: BPM Business Process Management
2001 Overzicht Assurantiën (M&L)
1999-2000 Krauthammer: Relatie management
2000 ICTA: CMM level 3 requirements training
1999 Van den Broek & Partners: Selecteren
1997 Euroforum: E-Commerce
1995 Ken Blanchard: the 1 minute manager (people coaching)
1991 TMI: Time Management
1989 Canfield & Associates: NLP
Talen Nederlands vloeiend in woord en schrift
Engels vloeiend in woord en schrift
Frans redelijk in woord en schrift
Duits redelijk in woord en schrift
Italiaans redelijk in woord en schrift
Methodes en CMM Capability Maturity Model (level 1, 2 en 3)
Technieken MBO Management by Objectives
PRINCE 2 Projects in a controlled Environment
Principal- Applicatie die Prince2 ondersteunt
Toolbox
QUEST Proces verbeterings methodiek
BSC Balanced Scorecard prestatie meting
ISO9000 Invoering en handhaving ISO9000
BiSL Business Information Service Library
ITIL Information Technology Infrastructure Library
SPI Software Process Improvement
RAD Rapid Application Development
Rose Rational’s Systeem ontwerp omgeving
RUP Rational Unified Process
(D)SDM (Dynamic) System Development Method
ClearVision Rational’s Configuration Management Services
PVCS Merant Version Manager
ISAC Information Systems work and Analysis of Change
4GL Programmeertalen van de 4e Generatie (Speedware)
TMAP Methode voor testen computer applicaties
MS-Project Project planning software
Relevante Ervaring
(referentie gegevens van opdrachtgevers zijn in een grijze balk weergegeven):
Periode April 2010 - heden
Opdracht bij LOI – Leidse Onderwijs Instellingen
Rol Schrijver (met twee collega’s) van het cursusboek; tester van het les-systeem
Achtergrond Na het succes met de Prince2 Foundation cursus wil het LOI ook een on-line cursus voor de IPMA-D opleiding.
Activiteiten Schrijven van het cursusboek “De Sleutel tot Projectmanagement” voor de IPMA-D opleiding (samen met twee collega’s van Key-Result) en het testen van het kant-en-klare cursussysteem.
Periode Mei 2009 – Maart 2010
Opdracht bij Altran te Schiphol-Oost
Rol Projectmanager aanbestedingen
Achtergrond Altran CIS is een onderdeel van de Altran group, een consultancy bedrijf met wereldwijd 18.000 employees. Altran CIS is gespecialiseerd in proces-management (BPM), Service Management (BiSL), Project en Projectmanagement en E-commerce consultancy.
Activiteiten Inrichten en leiden van een Projectbureau wat zich bezig houdt met het aanbieden op openbare aanbestedingen en het managen van de gunningen (o.a. bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en de provincie Overijssel en Drenthe)
Budget Ongeveer 1 miljoen euro per jaar
Organisatie 5 teamleden met verschillende expertises voor begroten projecten en opstellen offertes, 6 leveranciers, 4 managers.
Complexiteit Gemiddeld
Producten Calculaties, Offertes, Dienstbeschrijvingen, Referenties, Klanttevredenheidverklaringen, Solvabiliteitsoverzichten, Standaard methodiek, standaard rapportages.
Periode Oktober 2006 – Mei 2009
Opdracht bij Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW)
Rol Projectmanager
Achtergrond Het WSW staat borg voor in totaal 60 miljard euro aan leningen van woningcorporaties in de sociale sector. Door de continue controle op de solvabiliteit van deze corporaties weet het WSW een Triple-A rating te handhaven.
Rol Als Projectmanager heeft Rick de strategie bepaald en uitgevoerd om nieuwe administraties in te voeren met daaroverheen een workflow system (SOA-architectuur) en dit geheel tegelijkertijd uit te besteden aan een ASP-bedrijf.
Vervolgens zijn een 27-tal deelprojecten benoemd waarover Rick de leiding had en waarvan hij ook een aantal projecten zelf heeft uitgevoerd.
Budget 780.000 euro; Rick was resultaatverantwoordelijk.
Organisatie 5 leden projectteam, 8 seniorgebruikers, 4 managers, 5 leveranciers.
Complexiteit Hoog; nieuwe technologie, outsourcing, pakketkeuzes, verandermanagement, verhuizing, governance-regels, accountant-audit.
Producten SOA-Architectuur en implementatie, nieuwe werkprocessen (volgens RUP), outsourcing van KA-omgeving, outsourcing van bedrijfsadministraties, outsourcing beheer, pakketkeuzes, implementatie BI (Business Inteligence systeem), complexe dataconversies, uitvoeren audits.
Referentie De heer Marcel Jansen, IT manager bij het WSW dient graag als referent voor deze opdracht; telefoon 06-53476575
Periode Oktober 2004 – September 2006
Opdracht bij Regionaal Bureau Leerplicht – Zuid-Holland Noord (RBL)
Achtergrond Het RBL voert de leerplichtwet uit namens de 17 aangesloten gemeenten. Om hierbij meer proactief te kunnen optreden is een Project opgesteld om de leerplicht administraties van de gemeenten over te nemen en in service uit te voeren in een nieuw systeem.
Rol Rick heeft als Project manager een project opgesteld en uitgevoerd om een shared service center in te richten, een voor een de administraties over te nemen en tegelijkertijd een nieuw systeem in te voeren. Verder moest er een workflow systeem ontwikkeld worden voor het jongerenloket.
Jaarlijks heeft Rick nieuwe beleidsplannen opgesteld en een begroting.
Budget Ongeveer 800.000 euro.
Organisatie 6 leden projectteam, 23 senior-gebruikers (waaronder burgemeesters), 18 leveranciers, 1 opdrachtgever.
Complexiteit Hoog: verschillende systemen bij gemeenten; softwareontwikkeling niet hoogste prioriteit leverancier, personeel niet noodzakelijke niveau.
Producten Informatiebeleidsplan, beveiligingsbeleidsplan, zaakgericht systeem ontworpen met gebruik van Rational Rose en RUP, inrichting serviceorganisatie (ITIL), 17 conversies, verschillende koppelingen overheidssystemen en IB-groep. Werkprocessen, SLA’s en contracten.
Referentie De heer Zoutendijk, Directeur RBL dient graag als referent voor deze opdracht; telefoon 06 44 532 164
Periode Maart 2004 – September 2004
Opdracht bij ZuidZorg
Achtergrond Door het gewijzigde financieringsmodel in de zorg moest de planning en administratie van thuiszorg geheel opnieuw worden opgezet.
Rol Als Project manager heeft Rick voor Zuidzorg nieuwe werkprocessen ontwikkeld die pasten bij de nieuwe wetgeving rond de zorg. Hierna heeft hij nieuwe ondersteunende systemen gebouwd en tenslotte een cursus ontwikkeld en uitgevoerd waarin 700 zorgverleners opgeleid werden voor de nieuwe werkprocessen.
Budget Ongeveer 450.000 euro
Organisatie 9 leden projectteam, 4 senior gebruikers, 2 leveranciers, 1 opdrachtgever
Complexiteit Hoog; door o.a. tussentijdse fusie met Thuiszorg Eindhoven, machtswisseling bij leverancier en veranderende spelregels CIZ.
Producten Systeem met front- mid- en backoffice ontworpen met behulp van Rational producten (RUP); nieuwe opzet urenregistratie, dataconversie, nieuwe werkprocessen, efficiënte opleiding 700 zorgverleners.
Periode December 2003 – Februari 2004
Opdracht bij Adviesraad Gevaarlijke Stoffen – Den Haag
Achtergrond De adviesraad was net opgericht om plannen te ontwikkelen die een herhaling van de vuurwerkramp in Enschede zouden kunnen voorkomen.
Rol Hier was Rick verantwoordelijk voor het Project welk het ontwerp en de bouw van een website en een extranet inhield waarmee de nieuwe taken van de adviesraad ondersteund konden worden.
Budget Ongeveer 150.000 euro.
Organisatie 5 leden projectteam, 2 senior gebruikers, 1 leverancier.
Complexiteit Laag, alleen scope was probleem bij nieuw opstartende organisatie.
Producten Website, Intranet, contentmanagementsysteem, definitie dienstverlening, beveiligingsbeleid, informatiebeleid, versiebeheer opgezet met PVCS.
Periode December 2001 – September 2003
Opdracht bij CWI- Centrum voor Werk en Inkomen, Amsterdam
Achtergrond Het CWI was begonnen een systeem te bouwen waar werkzoekenden op de website Werk.nl automatisch gematched konden worden met vacatures die bij het CWI bekend waren. De eerste projectleider was overspannen geraakt en het project was enigszins ontspoord.
Rol Rick heeft als Project Manager van Werk.nl het Project weer vlotgetrokken en het systeem en de website op tijd opgeleverd, bestand tegen meer dan 400.000 bezoekers per uur. Een zware audit op de kwaliteit en veiligheid van de software alsmede een stresstest van de capaciteit van het systeem waren onderdeel van het Project.
Budget Voor de bouw 3,3 miljoen euro; voor de exploitatie ruim 30 miljoen per jaar.
Organisatie 22 leden projectteam, 2 leveranciers,20 senior gebruikers en 3 managers.
Complexiteit Hoog; druk uit Den Haag, hoog afbreukrisico, gedwongen winkelnering bij 1 leverancier, gespannen verhoudingen andere, meningsverschillen autonome arbeidsbureau’s etc.
Producten Website, CV en vacature matching systeem, dataconversie, regressietestsysteem, serverfarms voor stress testen, audit rapport testen, accountant rapport hele systeem. Systeem ontworpen volgens SOA architectuur met behulp van RUP.
Referentie De heer Solke Munneke, Project Directeur is beschikbaar als referent voor dit Project op telefoonnr. 06 53 698 821
Periode September 2000 – november 2001
Opdracht bij diverse verzekeringsmaatschappijen, Nederland
Achtergrond Een aantal verzekeringsmaatschappijen wilden een shared service center oprichten voor de backoffice administratie.
Rol Business Analist belast met het opstellen van de bedrijfsprocessen van het SSC en de acceptatie van de betrokken organisaties.
Budget Ongeveer 400.000 euro voor de opzet en vervolgens 1.000.000 euro per jaar voor de exploitatie
Organisatie 5 mensen in ontwerpteam, 3 betrokken verzekeringsmaatschappijen, 7 managers.
Complexiteit Hoog; veel weerstand tegen centralisatie veel wantrouwen onderling.
Producten Inrichting SSC, administratie, bedrijfsprocessen, beleidsplan.
Periode September 1997 – September 2000
Opdracht bij Syntegra, Zoetermeer
Achtergrond Syntegra had te weinig grip op projecten die de inzet van meerdere business units betrof. Daarom wilde men een bedrijfsbreed project office inzetten.
Rol Oprichter en manager van het projectenbureau waar de calculaties voor offertes werden uitgevoerd en de projecten vervolgens werden bewaakt op tijd en budget.
Budget Ongeveer 600.000 euro voor de opzet en vervolgens 350.000 euro per jaar voor de exploitatie
Organisatie 5 mensen in projectenbureau, 8 betrokken afdelingen, 12 managers.
Complexiteit Gemiddeld; veel weerstand tegen centralisatie
Producten Projectenadministratie, beleidsplan, herijking 32 lopende projecten, invoeren vaste methodiek (functiepuntenanalyse, RUP, Prince2).
Periode Januari 1980 – Augustus 1992
Opdracht bij Quality & Results / Quant Systems/Nova, Utrecht/Hoofddorp
Achtergrond Quality & Results, een ICT service bedrijf ontstond uit de firma Nova, later is een deel van het bedrijf afgesplitst onder de naam Quant Systems en uiteindelijk is het bedrijf verkocht aan Anite (UK).
In een sterk groeiende en tot wasdom komende ICT markt wilde Quality & Results een hoger niveau van professionalisering en kwaliteit aan haar klanten bieden.
Rol Projectleider
Activiteiten Een aantal IT projecten waaronder:
Slavenburgs Bank: Het ontwikkelen van een renteberekeningsysteem
Wilma bouwbedrijf: het ontwikkelen van een calculatiesysteem (2 jaar)
Elektriciteitsbedrijf Rotterdam: het bouwen van een kantoorvoorraad systeem (1 jaar)
Budgetten Respectievelijk f 417.000, f 660.000 en f 328.000.
Complexiteit Gemiddeld met uitzondering van Elektriciteitsbedrijf Rotterdam waar veel inter-personele problemen moesten worden opgelost.
Producten Systemen, implementaties, conversies, documentatie en trainingen.
|