Personalia
Naam Diederick Molenaar MBA, roepnaam Rick
Geboortedatum 16 mei,1956 (te Hillegom)
Huidig adres Oude Brandenburgerweg 125
3721 DW Bilthoven
Nederland
Telefoon 06 15 616 565
Email adres rick@kennisenervaring.nl
Familie status gehuwd, 2 kinderen.
Profiel in het kort
Typering Programma- Projectmanager die zijn project strak onder controle heeft, zijn team weet te enthousiasmeren, de grote lijnen steeds in beeld houdt en zijn project blijft relateren aan de business case.
Opleiding HTS Automobieltechniek/werktuigbouw (Apeldoorn en Haarlem, 1978) en
MBA - Master in Business Administration (London, 1994).
Kennis van het vak
Rick is een ervaren Programma- en Projectmanager die te allen tijde het overzicht behoudt. Hij heeft daarbij een scherp inzicht in planningen en budgetten en onderkent knelpunten vroegtijdig. Door zijn gave om anderen te motiveren is hij uitstekend in staat veranderingen voor te bereiden en door te voeren in een organisatie.
Rick heeft meer dan 15 jaar ervaring met Programma- en projectmanagement. Met in totaal 30 jaar ervaring in het IT vakgebied is Rick zeer doordrongen van wat er nodig is voor succesvolle automatiseringsprojecten en het beheersen van de daarbij aanwezig risico’s.
Kennis, vaardigheden en interesses
Opleidingen 1992-1994 Master in Business Administration (MBA), Kingston University London
1975-1978 HTS Werktuigbouw bij de Hoge Technische School Haarlem.
Cursussen en 1968-1975 Atheneum B op het Coornhert Lyceum in Heemstede
Seminars 2010 PRINCE 2: Foundation (certificaatnr. P2R/NLPB115246)
2009 BiSL Service Management (certificaatnr. 2113706_20100705)
2003-2004 Bpi: BPM Business Process Management
1999-2000 Krauthammer: Relatie management
2000 ICTA: CMM level 3 requirements training
1999 Van den Broek & Partners: Selecteren
1997 Euroforum: E-Commerce
1995 Ken Blanchard: the 1 minute manager (people coaching)
1991 TMI: Time Management
1989 Canfield & Associates: NLP
Talen Nederlands vloeiend in woord en schrift
Engels vloeiend in woord en schrift
Frans redelijk in woord en schrift
Duits redelijk in woord en schrift
Italiaans redelijk in woord en schrift
Methodes en CMM Capability Maturity Model (level 1, 2 en 3)
Technieken MBO Management by Objectives
PRINCE 2 Practitioner (certificaatnr. 02306112-01-B5LQ)
Principal- Applicatie die Prince2 ondersteund
Toolbox
QUEST Proces verbeterings methodiek
BSC Balanced Scorecard prestatie meting
ISO9000 Invoering en handhaving ISO9000
BiSL Business Information Service Library
ITIL Information Technology Infrastructure Library
SPI Software Process Improvement
RAD Rapid Application Development
Rose Rational’s Systeem ontwerp omgeving
RUP Rational Unified Process
(D)SDM (Dynamic) System Development Method
ClearVision Rational’s Configuration Management Services
PVCS Merant Version Manager
ISAC Information Systems work and Analysis of Change
4GL Programmeertalen van de 4e Generatie (Speedware)
TMAP Methode voor testen computer applicaties
MS-Project Project planning software
Relevante Ervaring
(referentie gegevens van opdrachtgevers zijn in een grijze balk weergegeven):
Periode Maart 2010 - heden
Opdracht bij Leidse Onderwijs Instellingen
Rol Co-Auteur cursusboek IPMA-D
Achtergrond Het LOI heeft al een online cursus voor Prince2 in het programma en ziet ook een markt voor een opleiding voor het IPMA-D examen.
Activiteiten Het schrijven van het cursusboek voor de opleiding voor het IPMA-D examen.
Organisatie een team van 3 ervaren projectmanagers schrijven gezamenlijk het cursusboek; het on-line trainingsysteem is van Key Result
Complexiteit Gemiddeld
Producten Cursusboek en online trainingsysteem voor IPMA-D.
Periode Mei 2009 – Maart 2010
Opdracht bij Altran te Schiphol-Oost
Rol Programmamanager aanbestedingen
Achtergrond Altran CIS is een onderdeel van de Altran group, een consultancy bedrijf met wereldwijd18.000 employees. Altran CIS is gespecialiseerd in proces-management (BPM), Service Management (BiSL), Project en Projectmanagement en E-commerce consultancy.
Activiteiten Inrichten en leiden van een Projectbureau wat zich bezig houdt met het aanbieden op openbare aanbestedingen en het managen van de gunningen (o.a. bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en de provincies Overijssel en Drenthe).
Budget Ongeveer 1 miljoen euro per jaar
Organisatie 5 teamleden met verschillende expertises voor begroten projecten en opstellen offertes, 6 leveranciers, 4 managers.
Complexiteit Gemiddeld
Producten Calculaties, Offertes, Dienstbeschrijvingen, Referenties, Klanttevredenheidverklaringen, Solvabiliteitsoverzichten, Standaard methodiek, standaard rapportages. Impact analyse omvormen SOA, aanpassen aan SEPA, invoeren Wabo etc.
Periode Oktober 2006 – Mei 2009
Opdracht bij Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) – Min. VROM
Rol Programmamanager en Projectmanager
Achtergrond Het WSW staat borg voor in totaal 60 miljard euro aan leningen van woningcorporaties in de sociale sector. Door de continue controle op de solvabiliteit van deze corporaties weet het WSW een Triple-A rating te handhaven.
Rol Als Programmamanager heeft Rick de strategie bepaald en uitgevoerd om nieuwe administraties in te voeren met daaroverheen een workflow system (SOA-architectuur) en dit geheel tegelijkertijd uit te besteden aan een ASP-bedrijf. Tevens is een nieuwe VKA-omgeving geïmplementeerd.
Vervolgens zijn een 27-tal deelprojecten benoemd waarover Rick de leiding had en waarvan hij ook een aantal projecten zelf als projectmanager heeft uitgevoerd.
Budget 780.000 euro; Rick was resultaatverantwoordelijk.
Organisatie 5 leden projectteam, 8 seniorgebruikers, 4 managers, 5 leveranciers.
Complexiteit Hoog; nieuwe technologie, nieuwe infrastructuur, outsourcing, pakketkeuzes, verandermanagement, verhuizing, governance-regels, accountant-audit.
Producten SOA-Architectuur en implementatie, nieuwe werkprocessen, outsourcing van KA-omgeving, outsourcing van bedrijfsadministraties, outsourcing beheer, pakketkeuzes, implementatie BI (Business Inteligence systeem), complexe dataconversies, inpact analyse SEPA, Uitvoeren gebruikers tests, uitvoeren audits.
Referentie De heer Marcel Jansen, IT manager bij het WSW dient graag als referent voor deze opdracht; telefoon 06-53476575
Periode Oktober 2004 – September 2006
Opdracht bij Regionaal Bureau Leerplicht – Zuid-Holland Noord (RBL) - Min. OCW
Achtergrond Het RBL voert de leerplichtwet uit namens de 17 aangesloten gemeenten. Om hierbij meer proactief te kunnen optreden is een Project opgesteld om de leerplicht administraties van de gemeenten over te nemen en in service uit te voeren in een nieuw systeem.
Rol Rick heeft als Programma manager een programma opgesteld en uitgevoerd om een shared service center in te richten, een voor een de administraties over te nemen en tegelijkertijd een nieuw systeem in te voeren. Verder moest er een workflow systeem ontwikkeld worden voor het jongerenloket.
Budget Ongeveer 800.000 euro.
Organisatie 6 leden projectteam, 23 senior-gebruikers (waaronder burgemeesters), 18 leveranciers, 1 opdrachtgever.
Complexiteit Hoog: verschillende systemen bij gemeenten; softwareontwikkeling niet hoogste prioriteit leverancier, personeel niet noodzakelijke niveau, nieuwe infra.
Producten Informatiebeleidsplan, beveiligingsbeleidsplan, risicoanalyse, zaakgericht systeem, inrichting serviceorganisatie (ITIL), 17 conversies, verschillende koppelingen overheidssystemen en IB-groep. Werkprocessen, SLA’s en contracten.
Referentie De heer Zoutendijk, Directeur RBL dient graag als referent voor deze opdracht; telefoon 06 44 532 164
Periode Maart 2004 – September 2004
Opdracht bij ZuidZorg - CIZ
Achtergrond Door het gewijzigde financieringsmodel in de zorg moest de planning en administratie van thuiszorg geheel opnieuw worden opgezet.
Rol Als Project manager heeft Rick voor Zuidzorg nieuwe werkprocessen ontwikkeld die pasten bij de nieuwe wetgeving rond de zorg. Hierna heeft hij nieuwe ondersteunende systemen gebouwd en tenslotte een cursus ontwikkeld en uitgevoerd waarin 700 zorgverleners opgeleid werden voor de nieuwe werkprocessen.
Budget Ongeveer 450.000 euro
Organisatie 9 leden projectteam, 4 senior gebruikers, 2 leveranciers, 1 opdrachtgever
Complexiteit Hoog; door o.a. tussentijdse fusie met Thuiszorg Eindhoven, machtswisseling bij leverancier en veranderende spelregels CIZ.
Producten Systeem met front- mid- en backoffice; nieuwe opzet urenregistratie, dataconversie, nieuwe werkprocessen, efficiënte opleiding 700 zorgverleners.
Periode December 2003 – Februari 2004
Opdracht bij Adviesraad Gevaarlijke Stoffen (ministerie VROM) – Den Haag
Achtergrond De adviesraad was net opgericht om plannen te ontwikkelen die een herhaling van de vuurwerkramp in Enschede zouden kunnen voorkomen.
Rol Hier was Rick verantwoordelijk voor het Project welk het ontwerp en de bouw van een website en een extranet inhield waarmee de nieuwe taken van de adviesraad ondersteund konden worden.
Budget Ongeveer 150.000 euro.
Organisatie 5 leden projectteam, 2 senior gebruikers, 1 leverancier.
Complexiteit Laag, alleen scope was probleem bij nieuw opstartende organisatie.
Producten Website, Intranet, contentmanagementsysteem, definitie dienstverlening, beveiligingsbeleid, informatiebeleid.
Periode December 2001 – September 2003
Opdracht bij CWI- Centrum voor Werk en Inkomen, Amsterdam
Achtergrond Het CWI was begonnen een systeem te bouwen waar werkzoekenden op de website Werk.nl automatisch gematched konden worden met vacatures die bij het CWI bekend waren. De eerste projectleider was overspannen geraakt en het project was enigszins ontspoord.
Rol Rick heeft als Project Manager van Werk.nl het Project weer vlotgetrokken en het systeem en de website op tijd opgeleverd, bestand tegen meer dan 400.000 bezoekers per uur. Een zware audit op de kwaliteit en veiligheid van de software alsmede een stresstest van de capaciteit van het systeem waren onderdeel van het Project.
Budget Voor de bouw 3,3 miljoen euro; voor de exploitatie ruim 30 miljoen per jaar.
Organisatie 22 leden projectteam, 2 leveranciers,20 senior gebruikers en 3 managers.
Complexiteit Hoog; druk uit Den Haag, hoog afbreukrisico, gedwongen winkelnering bij 1 leverancier, vervanging gehele infra, gespannen verhoudingen andere, meningsverschillen autonome arbeidsbureau’s etc.
Producten Website, CV en vacature matching systeem, dataconversie, regressietestsysteem, serverfarms voor stress testen, audit rapport testen, accountant rapport hele systeem.
Referentie De heer Solke Munneke, Project Directeur is beschikbaar als referent voor dit Project op telefoonnr. 06 53 698 821
Periode September 1997 – September 2000
Werkgever Syntegra, Zoetermeer
Achtergrond Syntegra had te weinig grip op projecten die de inzet van meerdere business units betrof. Daarom wilde men een bedrijfsbreed projectoffice inzetten.
Rol Oprichter en manager van het projectenbureau waar de calculaties voor offertes werden uitgevoerd en de projecten vervolgens werden bewaakt op tijd en budget.
Budget Ongeveer 600.000 euro voor de opzet en vervolgens 350.000 euro per jaar voor de exploitatie
Organisatie 5 mensen in projectenbureau, 8 betrokken afdelingen, 12 managers.
Complexiteit Gemiddeld; veel weerstand tegen centralisatie
Producten Projectenadministratie, beleidsplan, herijking 32 lopende projecten, invoeren vaste methodiek (functiepuntenanalyse, prince2), invoeren nieuwe KA-omgeving.
Periode Januari 1980 – Augustus 1992
Werkgever Quality & Results / Quant Systems/Nova, Utrecht/Hoofddorp
Achtergrond Quality & Results, een ICT service bedrijf ontstond uit de firma Nova, later is een deel van het bedrijf afgesplitst onder de naam Quant Systems en uiteindelijk is het bedrijf verkocht aan Anite (UK).
In een sterk groeiende en tot wasdom komende ICT markt wilde Quality & Results een hoger niveau van professionalisering en kwaliteit aan haar klanten bieden.
Rol Projectleider
Activiteiten Een aantal IT projecten waaronder:
Slavenburgs Bank: Het ontwikkelen van een renteberekeningsysteem
Wilma bouwbedrijf: het ontwikkelen van een calculatiesysteem (2 jaar)
Elektriciteitsbedrijf Rotterdam: het bouwen van een kantoorvoorraad systeem (1 jaar)
Budgetten Respectievelijk f 417.000, f 660.000 en f 328.000.
Complexiteit Gemiddeld met uitzondering van Elektriciteitsbedrijf Rotterdam waar veel inter-personele problemen moesten worden opgelost.
Producten Systemen, implementaties, conversies, documentatie en trainingen.
|